OP ONTDEKKINGSREIS DOOR MAGISCH OOSTENRIJK! DE EERSTE DAGEN.

De laatste keer dat ik naar het buitenland op vakantie ben geweest, was alweer een tijdje geleden. In februari 2020 ben ik nog een week in Egypte geweest, maar sinds die tijd heb ik, behalve de dorpjes net over de grens in Duitsland, geen buitenland meer gezien. De afgelopen weken was het tijd om te bedenken waar die volgende vakantie naartoe moest gaan. Anno 2021 is er helaas, door corona, nog niet heel veel mogelijk. We besloten om met de auto op reis te gaan en Oostenrijk te ontdekken! De komende weken deel ik op mijn website de leukste tips en uitjes voor een weekje Oostenrijk.

Mijn eerste blog over Oostenrijk typ ik ook vanuit mijn appartementje in Oostenrijk. Vandaag zijn we beland op dag drie en hebben we de afgelopen dagen al een hoop mogen zien en een hoop indrukken opgedaan. In deze eerste blog neem ik je mee naar onze heenreis en eerste volle dag hier in Tirol!

Op maandagochtend zijn we om 07.30 weggereden vanuit onze woonplaats in Gelderland. De reis kon beginnen! We hebben ons appartementje pas op zondag definitief geboekt, omdat het met de huidige coronamaatregelen allemaal nog wel spannend was of alles door kon gaan. Gelukkig hadden wij net onze tweede vaccinatie gehaald en hebben we voor de zekerheid een PCR test gedaan, die gelukkig negatief was. Op naar Oostenrijk!

Onderweg naar ons appartement in Tirol hebben we vreselijk slecht weer gehad. De regen kwam met bakken uit de hemel en ook het onweer bleef ons niet bespaard. Dik tien uur later komen we aan bij ons appartement in Biberwier. We hebben een leuke last minute weten te scoren in Brabander Alm. De (Nederlandse) eigenaren zijn erg vriendelijk en het appartement is buitengewoon mooi en fijn!

Na een lange, vermoeiende reis was het de hoogste tijd om een klein rondje te lopen door Biberwier. Het dorpje zelf stelt niet heel veel voor, maar het is een prima uitgangspunt voor een weekje Tirol. We strijken neer bij het restaurantje ‘ Otto’s Pistentreff ‘ en eten hier een heerlijke (vegetarische!) burger. De menukaart is zeer toegankelijk en het eten wat voorbij komt ziet er stuk voor stuk super goed uit. De bediening is vriendelijk en de prijzen zijn ook nog eens goed in verhouding. Hier komen we zeker nog eens terug!

De eerste nacht in ons appartementje verloopt rustig. We zijn erg moe van de heenreis, dus we vallen al snel in slaap. Voor dinsdag hebben we al genoeg op de planning staan, dus een goede nachtrust is geen overbodige luxe. 🙂

Dinsdagochtend ontbijten we in ons ”huisje” met overgebleven broodjes van de heenreis de dag ervoor. We zijn vroeg wakker, het zonnetje schijnt en we hebben zin om op avontuur te gaan! Het plan is om een korte wandeling te maken in de buurt van de Weissee. Deze ligt net buiten Biberwier. Tijdens de heenreis gisteren zijn we hier al even uitgestapt om een foto te maken en we zijn hier nog lang niet uitgekeken.

Echter ontdekken we bij de Weissee dat er nog heel veel andere mooie meren in de buurt liggen. Ik heb die dag ervoor de app ‘ Komoot ‘ gedownload waar allerlei wandelingen in terug te vinden zijn. Op de app staat een wandeling die langs een aantal meren gaat en we besluiten om deze wandeling te lopen. Dit is echt een heel goed idee geweest, want de wandeling is FANTASTISCH!

We starten de wandeling vanaf de parkeerplaats bij de Weissee. Hier kun je gratis parkeren en vanuit hier loop je zo de prachtige natuur in. We wandelen langs een klein meertje met helderblauw water en om het hoekje zien we de eerste glimp van de prachtige Mittersee. Het is nog vroeg en heerlijk rustig. De zon weerkaatst op het water, we kijken elkaar aan en besluiten om een duik te nemen in het frisse water. De temperatuur van het water is perfect voor een frisse ochtendduik. We voelen ons als sprookjesfiguren in deze omgeving. Het is zo onwerkelijk en puur!

Wat wel iets is om rekening mee te houden, is dat er in dit gebied erg veel steekvliegen zijn. We weten niet of dit puur in deze regio was, of dat het wellicht te maken had met het weer. Maar een goede insectenspray is geen overbodige luxe!

Na ons bezoekje aan de Mittersee wandelen we verder met als doel de Blindsee. Het is een flinke klim omhoog, gevolgd door een pittige afdaling, maar dat uitzicht… wauw! We besluiten om de rundwanderung te wandelen rondom de Blindsee. Tijdens deze ‘ rundwanderung ‘ word je continu getrakteerd op de meest geweldige uitzichten.

We waren van plan om ”even” de omgeving te ontdekken, maar zijn ondertussen al zo’n 7 kilometer aan het wandelen. Wanneer we het rondje Blindsee voltooid hebben, besluiten we om de snelste weg terug te lopen richting Biberwier. We voelen onze rug nog een beetje van de lange autorit van de dag ervoor en willen onze fitheid niet in één keer gebruiken!

Op de terugweg besluiten we toch nog even langs de Loisachquellen te lopen. We zien dit staan op één van de gele bordjes waar de ‘routes’ op aangegeven worden, maar hebben eigenlijk geen idee wat we kunnen verwachten. Ach, we zijn nu toch al een tijdje aan het wandelen. Dan kan dat kleine stukje er ook nog wel bij. Nou, het is absoluut een goed idee geweest om deze kant op te wandelen. De foto’s spreken voor zich. 🙂 Geniet hier vooral even van een slokje ijskoud, maar zo heerlijk en vers water!

Na de Loisachquellen vinden we het wel mooi geweest. We wandelen de kortste route naar de parkeerplaats en zien dat we 12km hebben gelopen in zo’n drie uur. Daarboven komt ook nog eens de tijd die we hebben benut om even te zwemmen en rond te kijken. Al met al zijn we een hele ochtend zoet geweest en hebben we intens genoten van onze eerste kennismaking met Oostenrijk!

In de middag zijn we naar het dorpje Lermoos gereden. We wilden even tanken en wat boodschapjes doen en hadden hier online ook een leuk restaurantje gevonden om koffie te drinken. In een aparte blog vertel ik jullie alles over de highlights in Lermoos en wat ik er van vond.

De komende dagen staat er nog zo veel op de planning. Ik ga jullie meenemen in al onze avonturen en vertel jullie alles over de do’s en don’ts die wij zelf hebben ervaren. Geniet voor nu nog even van de foto’s van onze eerste avonturen en tot snel!

Liefsje,
Lisa

Algemeen en tips:
– Trek goede schoenen aan. De paden zijn soms wat slecht en dan wil je wel een goed profiel onder je voeten hebben.
– Neem insectenspray mee. Er zitten veel steekvliegen en andere insecten rondom de meren en in de bossen. Wanneer je gevoelig bent voor insectenbeten is het aan te raden om lange kleding aan te trekken.
Gratis parkeren doe je bij de Weissee. Er zijn hier niet heel veel parkeerplekken, dus zorg dat je optijd komt. Dan is het onderweg ook nog lekker rustig overal.
– Neem genoeg eten en drinken mee voor onderweg, je kan tijdens de wandeling die wij hierboven hebben gelopen namelijk niks kopen onderweg. In de zomer kan het best wel erg warm zijn en mede door de flinke hoogteverschillen en de klimmetjes kun je flink dorst krijgen!